Sådan undgår du drama queens & kings

Drama queen eller drama king?

Er du selv eller kender du en drama queen eller king?

Lader du det gå ud over andre, når du ikke er på plads med dig selv? Kan du ikke bære en udfordrende situation på egne skuldre, men tager den ud over uskyldige, hvor den ikke hører hjemme?

Så er der risiko for, at du skaber mere drama omkring dig, end hvad godt er! Og det kan skubbe andre væk!

Tag nu fx min kæreste:

I torsdags meldte han ud, at han ikke kunne overskue mit besøg i weekenden, fordi han og hans teenagedatter "går hinanden på nerverne". Næste dag meldte han så ud, at jeg "godt måtte komme alligevel" - han kunne bare ikke overskue noget, da han meldte ud dagen før.

Det bliver altså for meget drama for mig! Det går ikke at melde ét ud den ene dag og noget andet den næste. Jeg har ikke lyst til at træde ind i et drama!

Træd ud af dramaet

Så i stedet har jeg valgt en weekend i mit eget skønne selskab hjemme hos mig selv :). Og ja, jeg ville gerne have set blodmånen med min kæreste, men ikke for enhver pris! Og ja, jeg ville gerne have nydt at sidde ude på mit kærestes terrasse i solen, men ikke for enhver pris! Osv.

Så nu bruger jeg i stedet min energi på at gøre gode ting for mig selv. Jeg har fx ryddet op i alle skabe og skuffer i mit soveværelse og smidt en masse ud. Og i dag fortsætter jeg i stuen 🙂

Så må min kæreste melde sig på banen igen, når han har fået sin sindsro tilbage - og har fået sat nogle nødvendige og tiltrængte grænser for sine børn.

Hvis du også tager det ud over andre, når du ikke er på plads med dig selv, så læs lige videre her ...

Sådan undgår du selv at skabe drama

I 12-trinsprogrammet bruger vi denne rettesnor: Stop op, når du er HALT, som står for Hungry, Angry, Lonely and Tired. HALT betyder i øvrigt stop på tysk 🙂

Stop altså op, når du er sulten, vred, føler dig ensom og/eller træt! Og jeg vil for egen regning tilføje Sad - altså ked af det. Gør ikke noget, og tag ingen beslutninger! Tag dig i stedet kærligt af dig selv og dine følelser, ræk ud til en ven/veninde, lav et fodbad - eller hvad der end skal til for at berolige dig selv.

Når du har genfundet din sindsro, er du klar til at handle og tage beslutninger! Og denne gang fra orkanens øje/dit center, hvor der er ro og klarhed - i stedet for mens du stadig hvirvler rundt ude i orkanen, hvor kaos hersker.

Når du befinder dig i orkanens øje/dit center, har du et meget bedre udgangspunkt for at gøre og beslutte noget, som du også kan stå ved i morgen, om en uge og om 3 måneder 🙂 <3

Du er velkommen i min klinik i Herlev.

Her kan du læse om mig.

Og her kan du læse, hvad mine klienter siger.

Kærlig hilsen

Tine Drud Jensen