Yoga

I yoga indgår også

Meditation og pranayama

 

Yoga

Susanne, 49 år (forløb med yoga):

"Jeg har tidligere forsøgt mig med diverse yogasessioner, men er aldrig rigtig faldet til – så var det for hurtigt eller for koldt, eller det virkede som en helt umulig opgave at udføre øvelserne.

Da jeg fandt ud af, at Tine underviser i yoga, besluttede jeg mig for at prøve det – og det har virkelig været det hele værd! Der er en ro og et tempo, som føles rigtig godt, samtidig med at der er udvikling i øvelserne. Jeg oplever en afslappet fornemmelse i kroppen efter sessionen, selv om jeg under øvelserne har haft sved på panden og kunnet mærke, at musklerne i kroppen har været på arbejde. Det har givet mig mod på at fortsætte.

Jeg kan kun anbefale at gå til yoga hos Tine, hvor man faktisk også bliver i godt humør."

Hvad kan yoga hjælpe dig med?

  • Yoga virker afstressende. Du får en pause i hverdagen, som gør dig i stand til at mærke dig selv både fysisk, mentalt, følelsesmæssigt og spirituelt. Derved øges din energi og modstandskraft.
  • Det er både smidiggørende og styrkende. Du udspænder og strækker de forkortede muskler i din krop og styrker de svage. Derved finder din krop tilbage til sin naturlige tilstand.
  • Hvis du er tilbøjelig til mest af bruge dit hoveds ressourcer i dagligdagen, hjælper yogaen dig med at inddrage din krops intelligens og derved opnå en helhed.
  • Yoga giver dig en kropsbevidsthed, som gør, at du kan reagere sundt på din krops signaler. Derved kan du ved regelmæssig praksis forebygge og afhjælpe skavanker som fx dårlig ryg, spændingshovedpine, fordøjelsesproblemer, søvnproblemer og stress.
  • Det har ifølge flere undersøgelser en positiv påvirkning på søvnproblemer, depression, angst, forhøjet blodtryk, migræne, leddegigt, træthed, astma, åreknuder, dit selvværd og din rummelighed over for dig selv og andre. Yoga styrker og bringer din krops naturlige funktioner i balance.
  • Det kan hjælpe dig med at finde dig selv. Du får et bedre kendskab til dig selv og dine ressourcer samt en oplevelse af indre ro.
  • Det kan lære dig at blive bedre til at håndtere livets udfordringer, så du ikke bliver så hårdt ramt.

Sådan forløber en session med yoga

Jeg tilbyder enetimer i yoga – tilpasset til dine ønsker og behov. Du får min fulde opmærksomhed gennem hele sessionen, og jeg justerer dig i yogaøvelserne undervejs, så du udfører dem uden at gøre skade på din krop.

Den form for yoga, som jeg underviser i, er hathayoga med fokus på alignment. Det vil sige, at øvelserne udføres på den måde, som er mest hensigtsmæssig for kroppen.

Omklædning foregår i mit kliniklokale, hvor yogaundervisningen også finder sted.

Der er ikke mulighed for at tage bad i klinikken.

Første session

  • Første gang du kommer begynder vi med en samtale om dine ønsker og behov.
  • Derefter guider jeg dig gennem nogle forskellige yogaøvelser, som giver et fingerpeg om, hvor i kroppen du har dine største udfordringer.
  • Erfaringerne fra yogaøvelserne tager jeg i betragtning, når jeg – inden din anden session – sammensætter et yogaprogram, som både har fokus på dine ønsker og behov samt din krops udfordringer.

Efterfølgende sessioner

  • De efterfølgende sessioner går vi direkte i gang med det yogaprogram, som jeg har sammensat til dig. Hvis du har brug for at klæde om først, gør du selvfølgelig det.
  • Jeg underviser dig i yogaøvelserne, og du har min fulde opmærksomhed i de 60 minutter, som yogaprogrammet varer.
  • Øvelserne kan variere lidt fra gang til gang, men fokus vil altid være på det, vi har aftalt.
  • Yogaprogrammet slutter altid med en beroligende afspænding eller meditation, så du går ud af døren med en afslappet følelse.
  • Det er afsat i alt 15 minutter til omklædning og samtale før og efter yogaundervisningen.

Om yoga

  • Yoga betyder forening – i betydningen at være forbundet med dig selv og andre og måske med noget større.
  • Det er et 5000 år gammelt, indisk træningssystem, der har til formål at forene og skabe harmoni mellem krop, sind og sjæl.
  • De fysiske øvelser kaldes asana, og de styrker de svage steder i din krop.
  • Du arbejder både med kroppens store muskler og med de små muskler i hænder, fingre, fødder og tæer.
  • Yogaøvelser er en effektiv og god form for motion og samtidig massage af dine indre organer. Organer, der ikke fungerer optimalt, er ofte årsag til sygdom og træthed samt ubalance i dit energisystem.
  • Yoga handler om at være til stede med energi og glæde i det, du gør lige nu. Det er et redskab til at skabe ro og balance både fysisk, mentalt og sjæleligt.
  • Hvis du dyrker yoga gennem længere tid, kan du selv i hård fysisk yoga udføre stillingerne meditativt.
  • Det er for alle uanset køn, alder, størrelse, styrke eller smidighed.
  • Der er mange typer af yoga. Den form for yoga, som jeg har lært og underviser i, er hatha yoga med fokus på alignment. Når yogaøvelserne udføres med kroppen i alignment, undgår du at gøre skade på din krop.
  • En yogasession slutter altid med en afspænding, som giver ro til krop og sind.
  • Desuden afsluttes som regel med at chante Om og sige ordet Namaste. Om er universets grundtone og derfor en vigtig lyd inden for yoga. Namaste stammer fra sanskrit og betyder “Jeg bøjer mig for dig” eller “Det guddommelige i mig, ærer det guddommelige i dig.